Trzy klasyczne, planszowe gry strategiczne autorstwa Marka Łukaszewicza
Wszystkie gry rozgrywają się na planszy 9x8 jak poniżej:
NUBULUS
Nubulus oznacza po łacinie chmurę.
Plansza składa się z 72 pól.
Pionki początkowo ustawione są symetrycznie w rzędach 1-2-3 dla jednego z graczy i w rzędach 6-7-8 dla drugiego z graczy.
Białe pionki ustawione są początkowo na białych polach.
Czarne pionki ustawione są początkowo na czarnych polach.
Celem gry jest osiągnięcie linii końcowej po stronie przeciwnika przez jeden z własnych pionków.
Zasady gry:
- Pionki poruszają się o jedno pole jedynie w lewo, w prawo, lub do przodu, zmieniając kolor pola.
- Bicie pionków jest obowiązkowe i łańcuchowe, co znaczy, że zbijamy wszystkie możliwe pionki na naszej drodze.
- Pionki zbijają jedynie po skosie we wszystkich czterech kierunkach, przeskakując przez pionek przeciwnika na najbliższe pole tego samego koloru, o ile to pole nie jest zajęte przez inny pionek.
- Zbijanie pionków następuje dopiero w następnym ruchu po wejściu pionków przeciwników w bezpośredni kontakt.
- Zbity pionek jest zdejmowany z planszy.
PROSTERNO
Prosterno oznacza po łacinie nokaut.
Plansza składa się z 72 pól.
Każdy z graczy dysponuje dziewięcioma pionkami.
Pionki początkowo ustawione są symetrycznie w rzędach 1-2 dla jednego z graczy i 7-8 dla drugiego z graczy.
Białe pionki początkowo ustawione są na białych polach i poruszają się jedynie po białych polach.
Czarne pionki początkowo ustawione są na czarnych polach i poruszają się jedynie po czarnych polach.
Celem gry jest osiągnięcie linii końcowej po stronie przeciwnika przez jeden z własnych pionków.
Zasady gry:
- Pionki poruszają się po skosie o jedno pole we wszystkich kierunkach.
- Gdy atakujący pionek wchodzi w styczność z pionkiem, lub pionkami przeciwnika, wówczas:
- Każdy atakowany pionek musi odskoczyć o dwa pola w linii poziomej, lub pionowej, zgodnie z kierunkiem ataku. Pionek taki musi pozostać na tej samej poziomej, lub pionowej linii co atakujący pionek.
- Pionek jest zdejmowany z planszy, gdy nie może odskoczyć o dwa pola. Dzieje się tak, gdy drugie pole jest zajmowane przez własny pionek, lub gdy pionek znajduje się na krańcach planszy.
- Gdy atakowany pionek odskakując wchodzi w styczność z następnym pionkiem, lub pionkami przeciwnika, to staje się on atakującym pionkiem.
BASILEUS
Basileus oznacza po grecku króla.
Plansza składa się z 72 pól.
W rzędach 2 i 7 ustawiamy symetrycznie po dziewięć bierek dla każdego z graczy. Początkowo każdy z graczy dysponuje czterema pionkami, czterema figurami i po jednym basileusie. Kolejność początkowego ustawienia dla każdego z graczy jest następująca: pionek, figura, pionek, figura, basileus, figura, pionek, figura, pionek.
Celem gry jest wyeliminowanie basileusa przeciwnika z planszy.
Zasady gry:
- Zbijanie bierek jest obowiązkowe i łańcuchowe, co znaczy, że zbijamy wszystkie możliwe bierki na naszej drodze.
- Zbijanie bierek następuje dopiero w następnym ruchu po wejściu bierek przeciwników w bezpośredni kontakt.
Pionki
- Pionki poruszają się po skosie o jedno pole we wszystkich kierunkach.
- Pionki zbijają, przeskakując przez bierkę przeciwnika na najbliższe wolne pole jedynie w poziomie lub w pionie - w lewo, w prawo, do przodu i do tyłu.
- Kolor pól na których znajdują się wszystkie pionki każdego z graczy nie może ulec zmianie.
- Pionek może zbijać jedynie pionki przeciwnika, albo basileusa przeciwnika.
- Gdy pionek przeskoczy przez pole zajmowane przez basileusa przeciwnika oznacza to wygraną strony atakującej pionkiem, a basileus jest zdejmowany z planszy.
Figury
- Figury poruszają się po skosie o jedno pole we wszystkich kierunkach.
- Figury zbijają, przeskakując na wolne pole przez bierkę przeciwnika jedynie po skosie we wszystkich kierunkach.
- Kolor pól na których znajdują się wszystkie figury każdego z graczy nie może ulec zmianie.
- Figura może zbijać jedynie pionki, albo basileusa przeciwnika.
- Gdy figura przeskoczy przez pole zajmowane przez basileusa przeciwnika, oznacza to wygraną strony atakującej figurą, a basileus jest zdejmowany z planszy.
Basileus
- Basileus porusza się o jedno pole we wszystkich kierunkach - poziomo, pionowo i po skosie.
- Basileus zbija pionki i figury przeciwnika we wszystkich kierunkach - pionowo, poziomo i po skosie, przeskakując przez bierkę przeciwnika na najbliższe wolne pole.
- Basileus nie może przeskoczyć przez drugiego basileusa.
- Gdy basileus po zbiciu bierki, lub wszystkich bierek pod biciem zatrzymuje się przed basileusem przeciwnika, to przeciwnik wygrywa partię.
- Przeciwnik, który teraz ma ruch zdejmuje basileusa z planszy, wchodząc na jego pole własnym basileusem.
Wygrywa gracz, którego basileus pozostaje na planszy.